Publisher: Derfor skal du prøve affiliate marketing

Internettet er fyldt med muligheder for at tjene penge. Hvis du ikke er til lyssky forretningsmodeller på kanten af loven eller hårdt, ensformigt og manuelt arbejde, så er affiliate marketing sandsynligvis noget for dig. Det er ganske lovligt, og du behøver hverken at hedde Albert Einstein eller at have flere millioner stående på kontoen.

Det er hårdt, udfordrende og tidskrævende, ja. Men det er også en disciplin, der giver dig et sæt digitale færdigheder, som er en fordel for dig, hvis du gerne vil arbejde med markedsføring eller i en digital branche senere. Det kommer jeg omkring længere nede.

I denne guide forklarer jeg, hvordan du som (kommende) publisher tjener penge på affiliate marketing. Du får også serveret både fordele og ulemper, du vil møde som affiliate marketer.  

eg antager i indlægget, at du grundlæggende ved, hvad affiliate marketing indebærer. Hvis du er en smule i tvivl eller blot har brug for at læse op på emnet, kan du læse mit indlæg om affilliate marketing her

Er du i stedet på udkig efter, hvordan du som annoncør (fx webshop) kan bruge affiliate marketing som en del af din marketingstrategi, så klik her, hvor du kan læse mere om fordelene ved at samarbejde med affiliate.

Hvordan tjener du penge på affiliate marketing?

Inden jeg dykker ned i nogle af de mange grunde til, at du bør kaste dig over affiliate marketing, får du her en kort forklaring på, hvordan det bagvedliggende koncept fungerer – og altså hvordan du i sidste ende tjener penge.

Som publisher er din rolle i hele affiliate marketing-setuppet at producere, publicere og promovere indhold, der sender trafik og leads til en annoncør. Det kan du gøre på mange måder, herunder alt fra en blog til en YouTube-kanal. Mediet og formatet er i princippet underordnet.

Det, du tjener dine penge på, er de mennesker, du sender i armene på annoncørerne, der i teorien betaler dig for at gøre deres marketingarbejde. Ved at ”outsource” arbejdet, med at skabe trafik og købelystne kunder, til dig slipper annoncøren for at skulle bruge tid, kræfter og penge på selvsamme opgave. Og det er de villige til at betale dig en henvisningsprovision for.

Selve afregningsmodellen og kriterierne for betaling afhænger af den konkrete annoncør, affiliate-netværket og din aftale med disse. Nedenfor har jeg listet nogle af de mest gængse måder, hvorpå annoncører og netværk baserer deres betaling:

De enkelte annoncører og affiliate-netværk har således rig mulighed for selv at vurdere, hvornår der skabes nok værdi, til at de vil udbetale en henvisningsprovision. Som tommelfingerregel kan du regne med, at jo længere nede i salgstragten, og jo tættere på et køb, der er tale om, des større vil din betaling typisk være.

I Danmark kører langt de fleste annoncører med betaling pr. salg, hvor du i gennemsnit kan forvente mellem 2% og 15% i provision. Procentsatsen fastsættes af annoncøren og tager udgangspunkt i dennes egen avance, ordreværdien, popularitet osv.

Fordele ved affiliate marketing

 Med ovenstående på plads dykker vi direkte ned i de mange fordele, du som publisher bygger din forretning på. Med fare for at lyde alt for begejstret for affiliate marketing har jeg listet de fem største af slagsen. Senere kommer jeg også kort omkring de ulemper og faldgruber, du skal være opmærksom på, inden du kaster dig ud i affiliate-eventyret.

Lavt kapitalbehov til opstart – kom i gang uden millioner på lommen

Noget af det, der tiltaler mange publishers i en opstartsfase, er de forholdsvis lave krav til kapital og de lave indgangsbarrierer for nye spillere. Det eneste, du sådan set er nødt til at købe dig til, hvis du vil starte et affiliate-projekt op så billigt som overhovedet muligt, er et domænenavn, et sted at hoste din hjemmeside og en Microsoft Office-pakke.

I princippet kan du faktisk komme i gang helt uden at smide en eneste krone ved brug af Open Office og en Facebook- eller Instagram-side. Mit bud er dog, at langt de fleste publishers kommer længere ved at investere de 50 kr. om året i domænet hos DK Hostmaster og give omkring 230 kr. for en hostingudbyder.

Kort sagt skal du ikke ud at investere i et stort varelager, en spritny hjemmeside til mange tusind kroner og dyre annoncer for at etablere en forretning. Nej, som publisher kan du, såfremt du ikke er bange for selv at hoppe i arbejdstøjet, komme i gang med det samme – stort set uden omkostninger.

Hvis du har brug for en idé om de ting, du skal have fat i, har jeg lavet et forslag til standardbudget og en ”indkøbsliste” for nye publishers nedenfor:

”Passiv indkomst” – det tætteste du kommer på Eldorado

Passiv indkomst er for nogle en hellig gral, men for langt de fleste er det et begreb, som er forbundet med svindlere og tomme løfter. Affiliate marketing er dog nok det tætteste, du kommer på en reel passiv indkomst. Dermed ikke sagt, at du ikke skal lave noget for at få penge i kassen. Det skal du. I den grad.

Men indkomsten er på sigt delvist passiv, idet du som etableret publisher i et vist omfang kan nøjes med vedligeholdelse af dit eksisterende indhold. På hårde markeder og i nicher, hvor kampen om kunderne er intens, gælder dette naturligvis ikke, men har du sat dig på et område eller en produkttype, hvor der sjældent kommer nye spillere til, passer biksen i nogen grad sig selv, når den når en vis størrelse.

Afhængigt af dit valg af medie og platform har du forskellige muligheder for at fremtidssikre din indkomst, så du ikke konstant er nødt til at investere penge for at tjene penge. Det kan være alt fra opbygningen af en nyhedsbrevsliste til spredning af risiko over flere kanaler.

Selvom affiliate marketing på ingen måde er nogen garanti for en indtægt, der bare tikker ind på kontoen hver måned, mens du slapper af på palmeøen, er det, når du er slået igennem, nok det tætteste, du kommer derpå.

Begrænset risiko: Undgå at spille hasard med din fremtid

Den næste fordel hænger uløseligt sammen med den forrige. I og med at kravet til opstartskapital er så lavt, er din forretningsrisiko tilsvarende minimal. Skulle alt gå galt, er det nemt og hurtigt at opsige hosting, domæne og andre abonnementer, så du kan komme ud af det.

Som publisher løber du ikke nogen nævneværdig forretningsmæssig risiko, som du ellers ville gøre som almindelig virksomhedsejer, der skal forholde sig til reklamationer, leverandørkonkurser, misligholdelse osv.

Så længe du er opmærksom på at overholde gældende lovgivning (herunder er markedsføringsloven og ophavsretsloven nok mest relevante), betaler dine regninger til tiden og vælger et etableret affiliate-netværk, ja, så kan det næsten ikke gå galt. Som ved så mange andre dele af livet bør du lade din sunde fornuft råde.

Alt afhængigt af hvor mange penge du forventer at omsætte for, skal du være opmærksom på reglerne for momsregistrering og overveje, hvorvidt du ønsker at drive din forretning som enkeltmandsvirksomhed (eller interessentskab, hvis I er flere) eller et kapitalselskab. Det har en betydning for, hvor meget du risikerer at hæfte for, hvis det skulle gå galt.

Du kan læse mere om fordelene og ulemperne ved de enkelte virksomhedsstrukturer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Skalerbarhed: Oplagt for dig med ambitioner

En af de ting, der har trukket rigtig mange til affiliate-branchen, er skalerbarheden. Altså hvor nemt det er at gå fra et lille setup, med relativt få indtægter, til et større setup inden for forskellige nicher – eller sågar i andre lande.

Har du store ambitioner, er affiliate marketing helt sikkert noget for dig. Der er nemlig tale om en meget skalerbar forretningsmodel, hvor du kun skal være opmærksom på ganske få forhold, når du (forhåbentligt) bare vokser derudaf. Jeg har samlet fem af de væsentligste praktiske overvejelser, der typisk spiller en rolle for skalerbarheden for publishers:

1.    Affiliate-netværk kontra individuelle aftaler

2.    Vedligeholdelse af driften/kanaler

3.    Lovgivning (især på tværs af landegrænser)

4.    Platformsafhængighed (Google, Facebook, YouTube osv.)

5.    Nicher/produktområder ift. risikospredning.

Ovenstående er de typiske og mest nærliggende udfordringer, du vil skulle tage stilling til, efterhånden som din affiliate-forretning vokser. Det er dog generelt problemstillinger, du relativt ubesværet kan tage hånd om eller styre udenom. Jeg arbejder p.t. på guides, der netop omhandler ovenstående, så sign endelig up til mit nyhedsbrev, hvis du vil have besked, når de er klar.

Setup og strategiske samarbejder kan være penge værd 

Den sidste fordel, jeg har valgt at tage med i indlægget her, er en smule bred og egentlig først aktuel, når/hvis du planlægger at sælge hele eller dele af din affiliate-forretning eller at fokusere på noget andet.

For det første står du som publisher med et større setup med et utal af muligheder for at sprede din risiko og dermed relativt nemt øge værdien af din virksomhed. Det kan være igennem salg af advertorials, kommercielle samarbejder, linkbuilding eller lignende.

Dette, sammenholdt med ovenstående fordele, gør i sig selv dit setup attraktivt for potentielle købere, der, afhængigt af nichen og din indtjening, som en tommelfingerregel er villige til at betale et sted mellem seks og 24 gange din årsomsætning.

Det er dog ikke kun i tilfælde af et decideret frasalg, at du står godt. Beslutter du dig for, at du gerne vil gå ned i tid på affiliate-forretningen, så har du konkret erfaring og et stærkt CV, hvis du ønsker at blive i den digitale branche hos enten et bureau eller en webshop. Måske endda en af dem, du allerede samarbejder med og sender kunder til?

Ulemper ved affiliate marketing 

Inden du tænker, at affiliate marketing ud fra ovenstående lyder som Guds gave til mennesket, så slå lige koldt vand i blodet. Disciplinen har naturligvis også en række ulemper, der betyder, at det helt sikkert ikke er for alle og enhver. Jeg har givet mit bud på de tre bagsider af medaljen her, med råd til hvordan du kan minimere dem, hvis du alligevel ønsker at kaste dig ud i et affiliate-eventyr.

Du er afhængig af andre – platforme, forhandlere og kunder

Den klart største ulempe ved affiliate marketing er, at du ikke er herre i eget hus. I langt de fleste tilfælde ligger forskellen mellem succes og fiasko helt og holdent hos den virksomhed, der har et produkt eller en ydelse, den vil sælge. Sådan er det ikke for dig som publisher, når vi snakker affiliate marketing.

Du kan have verdens bedste indhold, en flot og brugervenlig hjemmeside og de mest opdaterede prissammenligninger på markedet. Men hvis de webshops, du sender besøgende imod, ikke performer, får du som udgangspunkt ikke en krone.

Det samme gør sig gældende, hvis Google, Facebook eller en tredje platform pludselig ændrer spilleregler – det kan ramme dig hårdt, uden at du har haft mulighed for at forberede dig eller ved, hvad du skal gøre for at imødekomme ændringerne. Derudover er du naturligvis også afhængig af dit valgte affiliate-netværk, og at dine besøgende faktisk lægger penge de steder, du henviser dem til.

Din afhængighed af tredjeparter er altså markant større end hos en traditionel virksomhed, og det er noget, der er vigtigt at være opmærksom på, og du bør gøre alt, hvad du kan, for at minimere din eksponering.

Affiliate marketing tager tid: Rom blev ikke bygget på én dag

Breaking news: Hurtige, nemme og ikke mindst passive penge findes ikke. I hvert fald ikke hvis de også skal være lovlige. Det samme gør sig gældende for affiliate marketing. Der er ikke nogen måde, hvorpå du kan opbygge en affiliate-forretning uden at tænke langsigtet.

Det kræver bare tid at opbygge tillid hos Google, etablere en følgerskare, tiltrække subscribers på YouTube/Instagram eller at skabe et brand, som folk gider at lytte til. Hvis det var klaret på fem minutter, havde alle gjort det. Rom blev (desværre) bare ikke bygget på én dag.

Tidshorisonten for affiliate marketing afhænger i høj grad af dit valg af platform, og det er derfor svært at give nogen huskeregler, da det altid vil tage udgangspunkt i din kontekst. Hvis du formår at bygge en affiliate-forretning, du kan leve af, på under ét år, tipper jeg dog gerne min hat. Det er ikke for sjov, at der i affiliate-kredse går en joke om, at det bedste råd, man kan give til nye publishers, er, at de skulle være startet for fem år siden.

Hård konkurrence og (relativt) høje vidensbarrierer

Den sidste ulempe, jeg mener, du skal være indforstået med, inden du kaster dig ud i affiliate marketing, er den hårde konkurrence i mange nicher og den relativt høje vidensbarriere.

I nogle affiliate-nicher er der ufatteligt store summer på spil, herunder blandt andet inden for formidling af lån, forsikringer, gambling, a-kasser og lignende. Her er det så godt som umuligt at skabe sig en forretning, medmindre du har 48 timer i døgnet eller en god pose penge til opstarten. Du er nemlig oppe imod de helt tunge drenge i klassen, der har været i gamet i mange år, og som har ret markante budgetter til at holde deres pladser.

Overvej derfor at vælge en niche, hvor du ikke er dømt til at tabe på forhånd. Gå med noget, du ved meget om, og som du måske kan se ikke er afdækket godt nok af de nuværende udbydere. Her kan du teste hypoteser af og lave alle de dumme fejl, man skal lave som ny publisher, uden at det kommer til at koste dig hundredvis af timer eller tusindvis af surttjente kroner.

Afslustningsvis skal du være opmærksom på, at affiliate marketing-branchen herhjemme til en vis grad er domineret af marketingfolk, som arbejder med og på de digitale slagmarker hver eneste dag. Du bør derfor sørge for at have en grundlæggende viden om alt fra SEO til e-mail marketing, inden du forsøger at bide skeer med dine konkurrenter. Det vil spare dig for en række unødvendige hovedpiner og give dig den basale forståelse, der skal til for at få succes med affiliate marketing.

Fristet til at prøve kræfter med affiliate marketing?

Jeg håber, at ovenstående har givet dig blod på tanden og en faglig ballast ift. at prøve kræfter med affiliate marketing. Det er et område af online marketing, der herhjemme i Danmark har plads til langt flere spillere, og som i de kommende år uden tvivl vil vokse markant, efterhånden som flere annoncører får øjnene op for de muligheder, der ligger i at samarbejde med publishers.

Samtidig er der selvfølgelig nogle ulemper, du skal være opmærksom på og indforstået med, så du ikke springer ud på det dybe vand uden badevinger og -ring. Jeg har som tidligere nævnt en række indlæg i støbeskeen om alt inden for affiliate marketing. Så hvis du gerne vil klædes endnu bedre på eller allerede er i gang, skal du være så velkommen til at tilmelde dig mit nyhedsbrev. Her får du besked om nye indlæg, tips, guides, walkthroughs og lignende om alt inden for affiliate marketing. Jeg lover, at det bliver hands-on, lavpraktisk og din tid værd.

Har du andre fordele eller ulemper, du synes, jeg mangler at afdække i ovenstående indlæg, er du mere end velkommen til at efterlade en kommentar. Det vil jeg sætte stor pris på.