Affiliate marketing: Guide til succes og alt, du skal vide

Hvad er affiliate marketing? Hvilke netværk og programmer skal jeg vælge? Hvordan opsætter jeg en affiliate-side?

Det vil jeg forsøge at besvare i denne affiliate marketing-guide, hvor du får svar på alle dine spørgsmål, tips og tricks og mine erfaringer/learnings igennem mere end 5 år som affiliate marketer.

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing er en betegnelse for en markedsføringskanal baseret på et samarbejde mellem hhv. publishers (affiliates) og annoncører (typisk webshops), hvor afregningen sker på baggrund af performance. Annoncøren har således udelukkende en udgift i form af en kommission, når publisherens arbejde kaster leads eller salg af sig.

Affiliate marketing involverer typisk, at publisheren på sin hjemmeside, sociale medier eller andre platforme promoverer annoncørens produkter over for sine besøgende, følgere eller fans. Annoncøren kan på denne måde øge sin synlighed og salg ved at nå ud til publisherens målgruppe og betaler først, hvis der skabes resultater. 

Skal man opsummere, betyder affiliate marketing altså et ”samspil” mellem følgende aktører:

  • Publisher – har til opgave at sende besøgende, leads og kundeemner til annoncøren mod betaling. 
  • Annoncør – har til opgave at konvertere det, der sendes fra publisheren, til betalende kunder og afregne en kommission herfor til publisheren.
  • Affiliate-netværk – har til opgave at være bindeled mellem publisher og annoncør. Det er den tillidsbaserede mellemmand, der står for det praktiske ift. afregning og tracking.
sådan fungerer affiliate marketing

Selvom affiliate marketing måske lyder som en ekstremt attraktiv markedsføringskanal, er der rigtig mange annoncører, som ikke er opmærksomme på de muligheder, der ligger heri. Og det er ærgerligt, for det er en billig, skalerbar og stort set risikofri investering, som ikke kræver ret meget for at komme i gang, ligesom omkostningen som bekendt er bundet op på performance. Du betaler ikke, før du får noget den anden vej. 

På trods af at affiliate marketing ikke endnu er helt så udbredt herhjemme som i store lande som Tyskland, England og USA, så er flere begyndt at arbejde med området, hvilket også har betydet en opblomstring af affiliate-specialister. De enten arbejder selv med opbygning af affiliate-sider eller rådgiver annoncører om mulighederne. Affiliate-bureauerne består typisk af personer, der enten selv har siddet som publisher eller på annoncørsiden og ved, hvordan man får mest muligt ud af et affiliate-website eller setup.

Affiliate marketing går også i mange kredse under betegnelsen referral marketing, performance marketing og influencer marketing, der alle enten helt eller delvist overlapper med selve den overordnede definiton. De dækker i et vidt omfang over den samme betydning, nemlig at der er tale om markedsføring baseret på henvisninger, performance og typisk igennem influenter eller sites med meget trafik. 

For at være i stand til at tjene penge på affiliate marketing er det nødvendigt for de enkelte publishers selv at opbygge et publikum ved hjælp af alle de andre former for digital markedsføring, du sikkert har hørt om, kender eller selv arbejder med, herunder alt fra SEO til PPC. Der er dog mange veje til Rom, og der er et utal af forskellige kanaler, der er relevante i affiliate-sammenhæng – alt lige fra YouTube og SoMe til content og e-mail-marketing kan gøres kommercielt og bruges af en publisher, hvis denne ønsker at tjene penge på sin målgruppe.  

Affiliate marketing-guide: Hvor, hvem, hvorfor og hvordan?

Med ovenstående betydning og definition af affiliate marketing på plads kan vi nu dykke ned i de mere konkrete dele af denne guide – nemlig en hjælp til selvhjælp og gennemgang af alt det, du skal vide for at komme i gang og få succes som ‘affiliater’.

Jeg løber i de følgende afsnit kort igennem de mest gængse begreber og udtryk med henvisninger til yderligere læsning, mens du afslutningsvist får mine 6 bedste anbefalinger til dig, som gerne vil arbejde med affiliate marketing – tre til publishers og tre til annoncører. 

Affiliate-netværk

Et affiliate-netværk er som tidligere nævnt ofte en del af affiliate marketing og tjener en rolle som formidleren mellem publisher og annoncør. Netværkets opgaver inkluderer:

  • Stille et dashboard til rådighed, hvor tracking, programmer, afregning og lignende er samlet.
  • Varetage administrative opgaver, herunder udbetaling af provision

Affiliate-netværket får typisk en procentdel af salget, og skal derfor også kun afregnes når der bliver skabt en konvertering.

Der findes mange affiliate-netværk både i Danmark og udlandet, herunder fx Partner-ads, Adtraction, Tradedoubler, Tradetracker mv. Du kan læse mere om affiliate-netværk og finde mine anbefalinger i indlægget herom.

Affiliate-link

I din søgen om affiliate marketing er du måske stødt på begrebet ”affiliate-links”. Men hvad er et affiliate-link egentlig, og hvordan adskiller det sig fra et almindeligt link?

Et affiliate-link kan kort fortalt defineres som et ”henvisningslink” fra en publisher til en annoncør, der gør denne i stand til at identificere, at de besøgende kommer fra den specifikke publisher. Med andre ord er der tale om et unikt, personligt link, som kan afgøre, hvem der skal have betaling, hvis den besøgende ender med at købe noget hos annoncøren. 

De forskellige affiliate-netværk har lidt forskellige måder, hvorpå de håndterer deres affiliate-links, men typisk indeholder det en trackingkode eller et ID, der kan henføres til en publisher. Linket oprettes først hos netværket, således at det er muligt at tracke. Når en besøgende på publisherens hjemmeside klikker på affiliate-linket, placeres der en cookie på vedkommendes enhed, der betyder, at publisheren får æren for et salg til den pågældende kunde inden for en tidsperiode, der kan variere – typisk 30-60 dage. 

Lad os tage et eksempel:

  1. Du arbejder som publisher og vil gerne sende trafikken fra din side om børn og babyer videre til en webshop, som sælger legetøj til de små. Du tilmelder derfor dit website som affiliate-partner hos et netværk, fx Partner-ads.
  2. Du tilmelder dig relevante programmer med webshops med samme målgruppe som din egen.
  3. Du finder nogle varekategorier og produkter på de enkelte hjemmesider, som er relevante at henvise til i dit indhold.
  4. Partner-ads har en indbygget funktion, hvor du blot indsætter produktsidens URL, hvorefter den genererer et affiliate-link med et unikt ID og trackingcode til dig.
  5. Du indsætter linket i indholdet – bum. Nu tracker Partner-ads al den trafik, du sender videre til de enkelte webshops og sørger for at registrere salg, så du kan få din kommission. 

Vær opmærksom på, at der som nævnt kan være forskel fra program til program og netværk til netværk. Er du i tvivl om, hvordan du indsætter affiliate-links korrekt, og om de, du har implementeret i dit indhold, virker efter hensigten, vil jeg anbefale dig at kontakte netværket, så du ikke sender gratis eller ikke-trackingbart trafik mod dine annoncører, selvom de sikkert ville være glade for det. 

Affiliate-sider (eksempler)

Hvordan ser en affiliate-side så ud, når alt spiller? Der findes utallige eksempler på succesfulde affiliate-sites i Danmark og det store udland, så det er bare at følge pengene. Du kender og har måske allerede brugt nogle af dem før, uden at du ved det? 

Nedenfor har jeg samlet et par eksempler på affiliate-sider, der gør det godt, og som du med fordel kan bruge som inspiration, hvis du selv vil i gang som publisher eller ønsker input til, hvad du som annoncør skal kigge efter.

  • Momondo.dk
  • Rentalcars.com
  • Rejsespejder.dk
  • Samlino.dk
  • Bettingexpert.com

En affiliate-side kan være alt fra et dyrt, omfattende og specialudviklet website med tonsvis af funktionalitet og et skræddersyet design, men det kan lige så vel være en simpel hjemmeside i WordPress. Det afhænger af nichen, konkurrencen og dine ambitioner.

Affiliate-programmer

Et affiliate-program er et udtryk for den samarbejdsaftale og de rammevilkår, annoncøren tilbyder en publisher ift. samarbejdet om markedsføring af dennes produkter/ydelser over for vedkommendes målgruppe. Affiliate-programmet er således annoncørens overordnede ”kontrakt”, som beskriver alt fra afregningsmodel, kommissionssats, ressourcer/materialer til rådighed, kampagner og konkurrencer samt regler for, hvad publisheren må og ikke må.

Affiliate-netværkets opgave er at samle så mange affiliate-programmer som muligt, således at det er i stand til at tiltrække publishers inden for forskellige nicher og brancher. På denne måde kan publishers vælge de programmer og annoncører, der matcher deres målgruppe, ligesom at de kan vælge det affiliate-program, der har de mest gunstige vilkår, hvis der er flere annoncører inden for samme branche. 

Affiliate marketing i Danmark

Affiliate marketing i Danmark er på trods af den attraktive, performancebaserede afregningsmodel stadig et forholdsvist lille marked sammenlignet med Tyskland, England og USA, der er frontløberne inden for affiliate-markedsføring. Ikke desto mindre er der i de seneste år kommet mange nye, store annoncører til – alt lige fra Tivoli til Intersport. Og flere er lige på trapperne med deres egne programmer.

Men hvordan ser affiliate marketing i Danmark ud? Det er svært at finde konkrete statistikker, som viser udviklingen i kroner og øre, da disse tal er fortrolige og er koncentreret hos mange forskellige netværk. Jeg har dog samlet et par tal her, som måske kan indikere størrelsen af markedet i dag.

affiliate marketing statistik

Ovenstående illustrerer, at branchen er i kraftig vækst, selvom det ikke er muligt at finde konkrete omsætningstal for hele det danske marked. I udlandet er det en smule nemmere – og det er store tal, vi taler om, sammenlignet med dansk affiliate marketing. 

Hvordan bliver jeg affiliate-partner?

Hvis du gerne vil være affiliate-partner, enten som publisher eller annoncør, skal du først beslutte, om du vil arbejde igennem et netværk eller ej. Du kan vælge at varetage alt arbejdet som affiliate-partner uden et netværk og på egen hånd – alternativt i samarbejde med et affiliate-bureau. Langt de fleste vælger dog at overlade administrationen til et netværk i et eller andet omfang.

Indledningsvist finder du det eller de netværk, du ønsker at entrere med. Herefter opretter du en publisher eller annoncør-konto og angiver de nødvendige oplysninger. Du får efterfølgende adgang til hele netværkets infrastruktur; alt fra dashboard til tracking. Når du som publisher har opsat de nødvendige affiliate-links i dit indhold, eller oprettet et affiliate-program som annoncør, kan du kalde dig for affiliate-partner. Det er nu bare at knokle derudad og sikre, at alt er på plads og spiller, så der kan komme salg i kassen. 

Som affiliate-partner er det vigtigt at betragte modparten som en samarbejdspartner frem for en traditionel leverandør. I får begge noget ud af, at arbejdet med affiliate marketing lykkes. Publisheren får provision, annoncøren får henvendelser og salg, og affiliate-netværket får en andel af det skabte salg. Det er en win-win-win. Invester derfor tid og ressourcer i at spille din modpart god – det kommer alle til gavn på længere sigt. 

Kom godt i gang med affiliate-markedsføring: Mine anbefalinger

Kom du igennem ovenstående? Jeg håber, det gav en smule indsigt i de grundlæggende begreber, der bliver slynget rundt i affiliate marketing-branchen. Med disse på plads er du klædt godt på til at begå dig inden for vores verden. 

Hvis du er klar til at give affiliate marketing et forsøg, har jeg afslutningsvist samlet mine anbefalinger og gode råd. Tre til dig, der er annoncør, og tre til dig, som er publisher. God fornøjelse og held og lykke.

Annoncør

Som annoncør ser jeg tit de samme fejl, der går igen, som egentlig bunder i en forkert opfattelse af affiliate marketing og de tilknyttede publishers. Ja, kanalen er attraktiv i kraft af den performancebaserede afregningsmodel, der betyder, at du ikke betaler noget, hvis du ikke får salg i butikken. Men det betyder ikke, at du bare kan læne dig tilbage og ikke røre en finger. Mine tre anbefalinger lyder derfor således:

  1. Ligesom i alle andre henseender kommer salg ikke af sig selv. Heller ikke med affiliate marketing. Du skal som annoncør også gøre en indsats. Det betyder, at du skal stille materiale til rådighed for publishers, hjælpe dem med særlige kampagner, være tilgængelig ift. spørgsmål og forespørgsler osv. Du risikerer i bedste fald at gå glip af salg ved ikke at prioritere relationen til dine publishers. I værste fald skræmmer du dem væk og over til konkurrenten.
  2. Gør dit forarbejde. Du kan ikke lukke Gud og hvermand ind i dit affiliate-program, da det kan skade dit brand, men hvis du er for kræsen, risikerer du at sige nej til massevis af salg. Det er altid en hårfin balance at vurdere, hvem du skal samarbejde med, men ved at gøre dit forarbejde og bruge tid på at gennemgå alle ansøgninger, har du et bedre grundlag at træffe beslutningen ud fra. 
  3. Overvej, om eksklusivaftaler er det rette for dig. Rigtig mange annoncører vælger at lave en ekslusivaftale med ét netværk for at få bedre priser, men vurder, om den besparelse opvejer de publishers, du ikke får adgang til. Det kan være en vanskelig beregning, men afsøg som minimum de forskellige muligheder, inden du binder dig i flere år til det første og bedste netværk.

Publisher

Din opgave som publisher er at levere smøren på brødet – salgene hos annoncøren. Mange tror, at affiliate marketing er en form for hellig gral og nem, passiv indkomst, som ingen rigtig har opdaget endnu. Jeg er ked af at skulle være den, der fortæller dig det. Men affiliate marketing er hårdt arbejde. Meget hårdt. Og langsigtet. Jeg håber ikke, det skræmmer dig væk, for der er som bekendt ofte en belønning for enden af labyrinten. Hvis du stadig har mod på at hoppe i arbejdstøjet og kaste dig ud i tilværelsen som publisher, har jeg følgende gode råd til dig:

  1. Sats ikke hele opsparingen på én hest. Det gælder både ift. dit valg af netværk og annoncører, men også nicher og sites. Hvis du kun samarbejder med ét netværk eller er afhængig af en enkelt, stor annoncør, står og falder du med disse. Spred din risiko ved at entrere med flere. Husk også, at Google og andre platformes veje er uransagelige, så det, der virker i dag, virker ikke nødvendigvis i morgen. Gå ikke all-in på én hjemmeside inden for én niche. Forsøg at kombinere dine primære aktiviteter med supplementer, fx i en anden branche, end den du ellers arbejder i. Så er du ikke sårbar over for forandring.
  2. Hav tålmodighed. Rom blev ikke bygget på én dag, og det gør dit affiliate-imperium heller ikke. Det tager lang tid at få stablet noget stort og stabilt på benene, du kan leve af, eller som minimum betaler rejsen til Lalandia hver sommer.
  3. Det er i det store hele dig som publisher, der sidder med risikoen i samarbejdet. Måske mister du ikke penge, men din tid er også noget værd. Det er derfor vigtigt, at du også i samarbejdet forsøger at stille krav og forventninger til annoncøren. Bed dem om at hjælpe, når de kan. Det kan være at køre unikke kampagner til at udarbejde grafisk materiale, der kan hjælpe dig med at få salgene i hus. De har også en interesse i, at du lykkes, så vær ikke bange for at spørge. Det værste, du kan få, er et nej. 
gode råd til affiliate marketing

Kunne du bruge min guide til affiliate marketing?

Jeg håber, du kunne bruge ovenstående affiliate marketing-guide. Jeg har forsøgt at samle alle de væsentligste dele af markedet og de ting, jeg ville ønske, jeg havde vidst fra dag 1. Med ovenstående bør du være klædt godt på til at rulle i gang i et affiliate-projekt, uanset om du sidder i en webshop på annoncørsiden eller har købt et domæne og vil tjene penge online som publisher.

Hvis du har spørgsmål, er du selvfølgelig mere end velkommen til at kontakte mig – så vil jeg rigtig gerne hjælpe dig videre. Ellers kan jeg anbefale dig at læse mine øvrige indlæg, hvor jeg går i dybden med særskilte områder af affiliate marketing, der er supplementer til denne overordnede affiliate marketing-guide. Du kan også tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvor jeg løbende vil give besked, når der er nyt på bloggen, eller hvis jeg opdaterer denne guide.